شنبه، 16 فروردین 1399 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

نقد فراستی و قطبی زاده برای فیلمهای روز نهم جشنواره/ انتقاد شدید از  عملکرد هیات داوران/ بدترین داوری در بدترین جشنواره

نقد فراستی و قطبی زاده برای فیلمهای روز نهم جشنواره/ انتقاد شدید از عملکرد هیات داوران/ بدترین داوری در بدترین جشنواره

مسعود فراستی و سعید قطبی زاده دوشنبه شب به نقد فیلم های اکران شده در روز نهم کاخ اصلی جشنواره پرداختند.
نقد فیلم سینمایی «گشت 2»

🔻قطبی زاده: بنظرم «گشت 2» فیلم مبتذلی بود. فاجعه! فاجعه! به شدت تلاش کردم تا انتهای فیلم بنشینم ببینم نهایتا چه می شود.

🔻فراستی: فیلم باورنکردنی است! لغت مبتذل آدم را خلاص می کند. اما آدم از نبود ساده ترین میزانسن، کارگردانی، بازی، قصه، طنز به شگفت می آید. بازی های بد، فیلمنامه پاره پاره، اساسا فیلمنامه ای وجود ندارد. بنظرم می آید واقعا سر صحنه و همه یه ذره بازی های طنز مبتذل برای فرخ نژاد است. بعید می دانم فیلم حتی بفروشد. اینکه در برج میلاد مخاطبان تنها در 2 جای فیلم بخنداند عجیب است!

گویی فیلم زنجیر پاره کرده است. یعنی هرچه که دیده از مدمکس تا ... را کنار هم بدون هیچ منطقی چیده است. وضعیت اسف باری را شاهد بودیم.

🔻قطبی زاده: بنظرم همان یه ذره هم نمی خنداند. یک ذره هم نیست. فیلم تنها با الفاظ رکیک سعی می کند خنده بگیرد. برعکس فیلم «خوب، بد، جلف» که واقعا از استانداری برخوردار بود و می خنداند. اما اینجا اساسا به هیچ طرف هستیم.


نقد فیلم سینمایی «اسرافیل»


🔻قطبی زاده: من درباره «اسرافیل» احساس بسیار خوبی داشتم. جسارت فیلمنامه واقعا مثال زدنی است. اینکه قصه را از شمال شروع کنی، به تهران بیایی و مجدد به شمال بازگردی کار دشواری است. این تنها تغییر لوکیشن نیست، تغییر میزانسن نیز هست. آرامش شمال و شلوغی تهران در دو میزانسن کاملا قابل تفکیک هستند.

نکته بعد این است که ستاره های اصلی فیلم یعنی پژمان بازغی و هدیه تهرانی آنجا رها می شوند. بسیاری از تماشاگران که به این تغییر داستان عادت ندارند، گمان کنند قصه آنها تمام شده است. در صورتی که ارجاعات ریز قصه، تماشاگر را به قصه اول اجرا می دهد. تغییر زاویه دید در قصه ها هم بسیار عالی است. این رفت و برگشت ها الگوی خوبی در سینمای ایران است. 


نقد آرای هیئت داوران در میز نقد

🔻افخمی: هم اکنون داوری جشنواره اعلام شد. داوری ضعیف، خیلی ضعیف تر از آنچه پیش بینی می شد، اتفاق افتاده است.

🔻فراستی: داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف. اما آن چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه!

🔻قطبی زاده: هر هیئتی نظر خود را دارد و حرف های ما نظرات ماست و غیرقانونی نیست. نظر من این است که نظراتی که اعلام شد تاسف بار است. من اصلا باور نمی کنم این نتایج رو. گویا هیئت داوران بخشی از فیلم ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم ها را نپسندم نمی توانم توانایی ها و نقاط مثبت فیلم در بخشی حوزه ها را نادیده گرفت. در 70 درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد.

مسئله مهم در داوری این است که معیار چیست؟ چرا نباید کارگردانی حمید نعمت اله در «رگ خواب» دیده شود؟ یا فیلمبرداری «اسرافیل» و... .

🔻فراستی: این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره است. واقعا در 15 سال اخیر جشنواره چنین بدی را بخاطر نمی آورم. جشنواره بد بدین معنا که فیلمهایی انقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم های بد، توهین آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد.

سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود، نیز می گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند.

دو فیلم قابل اعتنای «ویلایی ها» و «ماجرای نیمروز» محصول این جشنواره و این سیاست گذاری و اوضاع نیستند.

🔻افخمی: بنظرم این جشنواره اساسا خلاف جریان است. احساس جدی وجود دارد که بلایی که سال گذشته بر سر «سیانور» آمد و به شکل کلی نادیده کنار گذاشته شد، امسال نیز بر سر برخی فیلم ها خواهد آمد.

🔻قطبی زاده: پارسال یک فردیتی داوران داشتند که این فردیت را با پذیرش فیلم «ابد و یک روز» در اغلب بخش ها نشان دادند. اما امسال این هم نیست. امسال اتفاقا افراد و تخصص هایی که باید دیده می شدند، دیده نشدند. من هیچ چشم اندازی در داوری امسال ندیدم. هیچ سیاست و دیدگاهی از خروجی این هیئت وجود ندارد. صرفا یک تعداد اسم هستند.

🔻فراستی: هرکسی که من این روزها دیدم بر سر «ویلایی ها»، «ماجرای نیمروز» و یکی دو فیلم دیگر با همه اختلاف نظر داشتیم که در بخش کارگردانی و بهترین فیلم غیرقابل چشم پوشی هستند، اما اینجا یکی هست یکی نیست.

🔻قطبی زاده: برعکس فیلم هایی که مخاطبان به آنها خندیدند و بعضا سالن را ترک کردند و حتی انتهای فیلم ها را ندیدند، نامزد هستند! با جشنواره به شدت ترسویی امسال روبرو هستیم. بسیاری از فیلم ها را به اشتباه وارد بخش مسابقه کرده اند مثل «گشت 2» و «خوب، بد، جلف».

🔻فراستی: با این ترکیب اگر بخواهیم «تابستان داغ» را الگوی سال آینده سینمای ایران قرار دهیم، چه سینمایی خواهیم داشت؟ به شدت محافظه کار، خنثی و ترسو.



  • نقد فراستی و قطبی زاده برای فیلمهای روز نهم جشنواره/ انتقاد شدید از  عملکرد هیات داوران/ بدترین داوری در بدترین جشنواره


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو

جستجو

تبلیغات