شنبه، 16 فروردین 1399 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

نقد فراستی و قطبی زاده از فیلم های بخش مسابقه روز اول جشنواره

نقد فراستی و قطبی زاده از فیلم های بخش مسابقه روز اول جشنواره

مسعود فراستی و سعید قطبی زاده شب گذشته به نقد فیلم های اکران شده در روز اول برج میلاد پرداختند

در برنامه هفت یکشنبه شب که به فیلم های روز اول کاخ اصلی جشنواره می پرداخت، منتقدان برنامه به بررسی فیلم های ایتالیا ایتالیا و ائو پرداختند.

میز نقد فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در #هفت

🔻مسعود فراستی: اخیرا برخی فیلمسازها نگران لو نرفتن داستان فیلم شان در نقدها هستند که البته اگر داستانی وجود داشته باشد. داستان را لو ندادن یعنی همه دغدغه فیلمسازها «چه» است، نه «چگونه»! در حالی که در بسیاری از موارد می توان از روی داستان های مشهور دنیا فیلم ساخت.

🔻سعید قطبی زاده: البته نظر من مخالف است. فکر می کنم باید مراقب بود و این دغدغه برخی فیلمسازان از تعلیقی است که در اصل یا پایان قصه دارند.

🔻بهروز افخمی: من اخیرا به این اعتقاد رسیده ام هیچ چیز جز اقتباس در سینما نداریم. هرکسی که فکر می کند داستانی تازه گفته است، همه داستان ها را نخوانده است چون تقریبا همه داستان ها گفته شده و شیوه بیان مهم است.

🔻قطبی زاده: فیلم کاوه صباغ زاده به عنوان کار اول برای من بسیار امیدوارکننده بود. برای من خیلی مهم است که فیلمی شبیه همه فیلم ها نباشد. الگوی سینمای اجتماعی با درون مایه های خانوادگی و معضلات جامعه در همه فیلم ها بسط پیدا کرده و همه مردم را خسته کرده است. و این فیلم با بازیگوشی کارگردان در هدایت بازیگران، شوخی با سینما بخصوص با فیلم «هامون»، ریزبینی در دیالوگ ها و... فیلم تازه ای بوده است.

🔻فراستی: بنظرم فیلم اینکه شبیه فیلم های دیگر نیست ظاهر قضیه است اما در 63 دقیقه ای که من دیدم در باطن کاملا شبیه فیلم های دیگر است! فیلم اصلا درباره ایتالیا نیست. همه حرف هایی که درباره ایتالیا می زند، درنمی آید.

🔻قطبی زاده: فیلم آنچه می خواهد بگوید درست است. فیلم اصلا فرهنگ نامه یا شیوه نامه ای درباره ایتالیا نیست. فیلم درباره مردی است که عاشق ایتالیا ست و زندگی در جریان فیلم با احوالات مرد، مطابق است. فیلم نقطه ضعف هم دارد اما به عنوان یک فیلم اول در سینمای ایران خوب است. از طرفی می بینم چه فیلمسازان اولی محتاطانه و محافظه کارانه به سراغ الگوها مشابه می روند تا وارد سینمای حرفه ای شوند. بازیگر خانم فیلم بسیار خوب بود و استعداد تازه ای را در شکل، فرم و بازیگر نقش اصلی ناشناخته به سینمای ایران معرفی می کند. فیلم دلپذیری بود. زاویه دید فیلم از جایی تغییر می کند. فیلم با نریشن مرد در مرکزیت فیلم شروع می شود، اما از جایی فیلم به بحث های روز درون سینمایی منحرف می شود که از ابعاد ملودرام دور می شود. انتقاد من بیشتر متوجه جایی ست که راوی به سمت زن عوض می شود.

🔻فراستی: اساسا فیلم، باید فیلم مرد می بود و او ساخته می شود. همه کارهایی که فیلمساز می کند، نمی دهد مردی که در یک صحنه فیلمبرداری عاشق شود و از آرزویش دور شود. فیلم هرچه جلو می رود عشق، جدایی و غافلگیری نهایی را نمی دهد. نمی فهمم... . قطعا حق با من است. وقتی تو یک ساعت از فیلمی را می بینی تمام شاکله اش در دست توست. مهمتر از آنکه چه می خواهد بگوید، این است که در ادامه چه می توان بکند؟ چه قدر بلد است؟ کارگردان اصلا دوربین نمی شناسد، حداقل میزانسن نمی داند. فیلمساز اولی ما صحنه هایی را بی خودی اسلوموشن می کند. اگر به فانتزی تبدیل شود درست است. اما حس فاتنزی به ما نمی دهد!

🔻قطبی زاده: اساسا ایتالیا بهانه است، فیلم راجع به یک شخصیت خیال پرداز است. این آدم با خیالات خود زندگی می کند، و مهمترین کشمکش فیلمنامه درباره این ماجراست و این بنظرم ایده بسیار خوبی است.

🔻فراستی: فیلمنامه به شدت سر مسائلی که اهمیتی ندارد، کش می آید. در عوض سر مسائل مهمی مثل بارداری زن به سرعت رد می شود. فیلمساز به خیال همین خیال پردازی ها، فیلم را به ویدیو کلیپی بلند با صدای بالا تبدیل کرده است که باقی در میان آن جای داده شده است.


میز نقد فیلم سینمایی «اِو (خانه)» در #هفت

🔻مسعود فراستی: فیلم بنظر می رسد برای مخاطب عام نیست. چون نمی شود 70 دقیقه زیرنویس بخوانی! یعنی یک ثانیه بدون دیالوگ نیست. همین نشان می دهد که یک فیلم تجربی غیرحرفه ای برای مخاطب خاص است. کسی که ترکی بلد نباشد کاری نمی تواند بکند و تنها باید زیرنویس بخواند. مشکل فیلم غیر از مسئله توضیح اینکه چه می خواهد بگوید، در چگونه گفتن ناتوان است. فیلمساز جز حفظ راکورد در سکانس طولانی ابتدایی، چیز خاص دیگری ندارد. جاهایی از دیالوگ عین واقعیت است. سینمای ما در بهترین حالت به شدت نزدیک به آنچه می شود که در جامعه است و باید از اتاق بیرون بروی.

🔻قطبی زاده: فکر می کنم در جاهایی بحث فیلم تجربی و آماتور با هم قاطی شده است. در بسیاری از مقالات مراد از فیلم تجربی، فیلم آماتور است. اما این فیلم تجربی نیست. آماتور است. فیلم به تمام سازوکار فیلمسازی آماتور وفادار است. دیالوگ ها انقدر زنده است که دیالوگ نیست و بازی ها نمایشی نیست. من امروز از دیدن این فیلم متعجب شده ام. با وجود اینکه این فیلم تجربه موفقی است اما بسیار خطرناک است. از جمله آن فیلمهاست که مخاطب با تماشایش گمان می کند با یک فیلم موبایل هم می توان آن را ساخت. خطر کجاست؟ خطر آنجایی ست که کارگردان زنده بودن حوادث را به شکل مستند روایت نمی کند. اشتباهی که این فیلم کرده این است که پایانش به سینمای داستانی گرایش پیدا می کند. غافلگیری خیلی خیلی وحشتناک درام در پایان داریم که به فیلم های جنایی شبیه است که مخاطب این پایان را حدس نمی زده است.

🔻فراستی: کارگردان در خیلی موارد کار از دستش در می رود.

🔻قطبی زاده: به هرحال روز اول جشنواره، شروع امیدوارکننده ای بود. چون هر دو فیلمساز که فیلم اول ما بودند به نظرم رسید از الگوهای حاکم بر سینمای ایران پیروی نخواستند بکنند و آن را شکسته اند. شبیه دهه هفتاد نیست که همه شبیه کیارستمی فیلم بسازند. خوشحالم که هر دو فیلم گستاخ اند.

🔻فراستی: درست است که این دو فیلم متفاوت از الگوهای رایج است اما چیزی که هستند ابدا از چیزی که بقیه هستند بیشتر نیست. این تجربه، واقعا تجربه فیلمسازی برای کارگردان «او» نیست که او را به فیلمسازی موفق تبدیل کند. نه می تواند یک واقعیت لخت مستند دربیاورد نه می تواند آن را دراماتیزه کند. یک دوربین رودست بی معنی که مدام آن را به رخ من می کشد و بعد کلوزآپ هایی که مجبور به آن می شود که اصلا کلوزآپ نیست. فیلم در یک قدمی فیلمی است که اگر فیلمنامه اش درست بود می توان گذار کند و خوب شود.

🔻قطبی زاده: زمانی است که کارگردان قسم خورده پلان-سکانس بگیرد یا ... . این فیلم چنین قسمی نخورده و شروع آن باید پلان- سکانس می بود تا ما پرتاب شویم به فیلم و ما شخصیت اصلی فیلم را بشناسیم. اما بعد که تقطیع می شود احساس می کنم فیلمساز به شکل ایدئولوژیک جلو نمی رود که بخواهد خودنمایی کند و من از این موضوع خوشم می آید.


  • نقد فراستی و قطبی زاده از فیلم های بخش مسابقه روز اول جشنواره


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو

جستجو

تبلیغات