چهارشنبه, 27 شهریور,1398 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

گزارشی از گیشه هفتگی سینمای ایران/ «قسم» محسن تنابنده خیلی خوب کمدی‌ها را دور زد

گزارشی از گیشه هفتگی سینمای ایران/ «قسم» محسن تنابنده خیلی خوب کمدی‌ها را دور زد

اکران فیلم‌های روی پرده این هفته در حالی به پایان رسید که فیلم سینمایی «قسم» توانست خود را به جایگاه دومین فیلم پرفروش گیشه برساند؛ همچنین «تگزاس ۲» پس از مدت‌ها صدرنشینی، قعرنشین شد.

دومین هفته از آخرین ماه تابستان در حالی برای سینمای ایران به روز پایانی رسید که فیلم تازه‌ای به چرخه اکران افزوده نشد و افت فروش هفته‌های گذشته نیز همزمان با آغاز ماه محرم ادامه پیدا کرد.

روند کاهشی که تنها محدود به محرم و صفر نمی‌شود و بررسی‌ها نشان داده است که در سه سال اخیر سینمای ایران از یک ماه زودتر با خطر رکود مواجه بوده و هست. در این هفته به جز یک جا به جایی، شاهد تغییر چندانی در جدول فروش سینمای ایران نبودیم و صدرنشین و قعرنشین هفته‌های پیش همچنان به جای خود تکیه زدند.

چشمگیرترین پیشرفت در جدول فروش

این هفته گیشه هفتگی سینمای ایران شاهد یک تغییر چشمگیر بوده است، فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده توانست با افزایش تعداد مخاطبان و به تبع آن بالا بردن فروش خود، رشد چشمگیری در جدول را تجربه کرده و خود را به جایگاه دومین فیلم پرفروش هفته برساند.

فیلم تنابنده در حالی دومین هفته شهریور را به پایان برد که با رکورد ۳۳۱ میلیون و ۴۰۲ هزار تومانی خود توانست پس از فیلم سینمایی «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی در صدر قرار بگیرد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که این روند در هفته‌های آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؛ چرا که شاید عملکرد ضعیف رقبا فضا را برای پیشروی «قسم» فراهم کرده است.

«قسم» با وجود آنکه تا هفته گذشته سیر ثابتی را با کمترین میزان تغییر در پیش گرفته بود، با فروش نسبتا خوبی که این هفته داشت (البته با توجه به شرایط فعلی سینما)، در مجموع دو میلیارد و ۳۶ میلیون تومان فروخته است و فاصله زیادی با «ایده اصلی» ندارد.

چه خبر از نفروش‌ترین فیلم روی پرده؟

حال از صدر جدول سری به قعر بزنیم، جایی که فیلم سینمایی «صدای منو می‌شنوید؟» به کارگردانی صادق پروین آشتیانی به مانند هفته گذشته حضور دارد. این فیلم که نامش به دلیل رکورد عجیبی که در کمترین میزان فروش از خود به جای گذاشت، بر سر زبان‌ها افتاده است، این هفته توانست تکانی به خود بدهد و شاید به خوبی از این شهرت منفی بهره ببرد.

این فیلم که هفته پیش تنها یک مخاطب داشت، در این هفته پای ۱۰۶ نفر را به سینماها باز کرد تا به فروش یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومانی دست پیدا کند.

البته تیزرهای تلویزیونی «صدای منو می شنوید؟» چند روزی است که آغاز شده است و احتمال می‌رود که سبب جذب بیشتر مخاطبان شود اما نبود بازیگر چهره و مورد پسند مخاطبان، موضوعی گیرا و همچنین تبلیغات جذاب از جمله عواملی هستند که نبودشان زمینه را برای شکست این فیلم در گیشه مهیا کرده است.

ایده اصلی صدرنشین ماند، فیلم‌های آبیار و جاویدی اوج گرفتند

در نهایت این هفته هم «ایده اصلی» در نبود یک رقیب سرسخت و جدی با فروشی بالغ بر ۴۴۵ میلیون و ۵۷۱ هزار تومانی توانست برای چندمین هفته پیاپی صدرنشین گیشه بماند.

این در حالی است که «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی پس از آنکه در دو ماه اخیر در صدر گیشه برای خود جا خوش کرده بود و پایین هم نمی‌آمد، این هفته عقب‌نشینی کرد و به جای صدر در قعر جدول فروش هفتگی قرار گرفت.

این فیلم که تا به امروز مجموعه فروش خود را به ۲۴ میلیارد و ۸۸۶ هزار تومان رسانده است، در دومین هفته شهریور تنها ۱۲۵ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان فروخت. البته جای او که با فیلم «قسم» پر شد اما دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی به خوبی از فرصت ناکامی رقبا استفاده کرده و بار دیگر طعم شیرین نیمه بالای جدول فروش را تجربه کردند. این دو فیلم به ترتیب ۲۵۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان و ۲۴۹ میلیون تومان فروختند.

البته نباید تاثیر جوایزی که این دو فیلم در جشن‌های سینمایی اخیر از آن خود کردند را بر این افزایش فروش بی‌تاثیر دانست.

و کاهشی که همچنان ادامه دارد

در پایان نگاهی هم به فروش هفتگی سینمای ایران داشته باشیم که همچنان بر مدار کاهش پیش می‌رود. دو میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان درآمد در دومین هفته شهریور عاید سینمای ایران شد که یک میلیارد و ۳۴۹ میلیون تومان آن حاصل فروش تهران بوده است.

همچنین ۲۰۶ هزار و ۳۶۹ نفر در این هفته به تماشای فیلم‌های روی پرده نشستند.

سخن تکراری است اما چاره‌ای جز گفتن نیست، افت فروش ۷۰۰ میلیون تومانی هفته پیش در این هفته به ۸۰۰ میلیون تومان رسید و با ادامه این روند در دو، سه هفته آینده بعید است که خبری از میزان فروش و گیشه باشد. یکی از دلایل عمده پرفروش شدن فیلم‌های اجتماعی را می‌توان توقف اکران فیلم‌های کمدی روی پرده به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) دانست و باید دید که در هفته‌های آینده می‌توانند این روند رو به رشد را حفظ کنند یا نه.

حال نوبت آن رسیده است که سری به آمار دقیق سامانه فروش سینمای ایران از فروش هفتگی سینما بزنیم. (از هشتم تا ۱۵ شهریور)

نام فیلم

نام کارگردان

فروش هفتگی

فروش کلی

ایده اصلی

آزیتا موگویی

۴۴۵ میلیون و ۵۷۱ هزار تومان

دو میلیارد و ۴۷۳ میلیون تومان

قسم

محسن تنابنده

۳۳۱ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان

دو میلیارد و ۳۶ میلیون تومان

شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار

۲۵۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان

۱۸ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان

سرخپوست

نیما جاویدی

۲۴۹ میلیون تومان

۱۳ میلیارد و ۹۸۴ میلیون تومان

قصر شیرین

رضا میرکریمی

۲۱۶ میلیون و ۴۸ هزار تومان

دو میلیارد و ۹۷۶ میلیون تومان

روسی

امیرحسین ثقفی

۱۶۶ میلیون و ۹۳۴ هزار تومان

۴۹۳ میلیون و ۷۲ هزار تومان

تگزاس ۲

مسعود اطیابی

۱۲۵ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان

۲۴ میلیارد و ۸۸۶ هزار تومان

نیوکاسل

محسن قصابیان

۱۱۲ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان

یک میلیارد و ۸۹۱ میلیون تومان

ایکس لارج

محسن توکلی

۱۰۹ میلیون و ۲۴۲ هزار تومان

پنج میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان

چاقی

راما قویدل

۸۵ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان

۱۱۳ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان

تپلی و من

حسین قناعت

۷۸ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان

یک میلیارد و ۳۸۲ هزار تومان

زهرمار

جواد رضویان

۷۱ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان

پنج میلیارد و ۹۶۳ هزار تومان

سرکوب

رضا گوران

۴۸ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان

۸۷۶ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان

جانان

کامران قدکچیان

۴۳ میلیون و ۹۵ هزار تومان

۳۰۳ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان

سامورایی در برلین

مهدی نادری

۲۶ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان

۶ میلیارد و ۴۸۱ میلیون تومان

ما همه با هم هستیم

کمال تبریزی

۲۳ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان

۱۰ میلیارد و ۵۹۸ هزار تومان

برمودا

رهبر قنبری

۱۱ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان

۱۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان

صدای منو می‌شنوید؟

صادق پروین آشتیانی

یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان

یک میلیون و ۵۱۲ هزار تومان



  • گزارشی از گیشه هفتگی سینمای ایران/ «قسم» محسن تنابنده خیلی خوب کمدی‌ها را دور زد


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو

جستجو

تبلیغات