چهارشنبه, 25 مهر,1397 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

شبکه نمایش خانگی سرمایه‌هایش از کجا می‌آید؟

شبکه نمایش خانگی سرمایه‌هایش از کجا می‌آید؟

سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی وارد دوره جدیدی شده است. سرمایه‌گذارانی که سریال‌شان شکست تجاری می‌خورد ولی بازهم سریال جدید می‌سازند.
در طول سالیان اخیر، سریال‌های متعددی در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است. «قهوه تلخ»، «ابله»، «شاهگوش»، «شهرزاد»، «عاشقانه»، «گلشیفته» و ... ازجمله این محصولات هستند. کارگردانان مشهوری چون آقایان مهران مدیری، کمال تبریزی، داوود میرباقری، حسن فتحی، منوچهر هادی و بهروز شعیبی وارد این حوزه شده‌اند. اما این حوزه سؤالات و حواشی دارد که قابل توجه است. نخست اینکه سرمایه‌گذارانی تا حدودی ناشناس وارد تولید این محصولات شده‌اند که به همین خاطر منبع پول‌های آنها شفاف نیست.
با توجه به شکست اکثر این مجموعه‌ها، موردجذاب برای ورود و ادامه فعالیت این سرمایه‌گذاران در این عرصه چیست؟
فعالیت فیلمسازان مشهور در این حوزه چه مزایا و معایبی دارد؟ آقای «آرش خوشخو» منتقد سینما، درباره بحث حضور سرمایه‌گذاران ناشناس در عرصه تولید محصولات شبکه نمایش خانگی با «صبح‌نو» گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

چرا فعالیت در شبکه نمایش خانگی اخیراً آن‌قدر جذاب شده است؟
برای خود من هم فلسفه این همه پولی که در شبکه نمایش خانگی هزینه می‌شود نامشخص است. باید به این سؤال پاسخ داده شود که این حجم از سرمایه چگونه وارد این شبکه می‌شود.
پول‌های کلانی داده می‌شود و قراردادهای بلندمدتی منعقد می‌شود. شاید برخی باشند که به دنبال سود اقتصادی و برخی انسان‌های گمنامی باشند که
به دنبال معاشرت با سلبریتی‌ها هستند. راستش خودم هم نمی‌دانم ریشه اصلی این اتفاق در کجاست.

چه سودی برای سرمایه‌گذار دارد؟
به نظرم سؤالاتی که مطرح می‌شود، سؤال هر فعال رسانه‌ای سینمایی است. چرا باید سریالی که با
تمام شدن فصل اولش، به اتمام خواهد رسید ساخته ‌شود؟ واقعاً این محصولات فایده و خروجی خاصی هم ندارند.
نه در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار می‌گیرند و نه فروش خوبی دارند.
شخصاً در حوزه سینما، مواردی را دیده‌ام که تهیه‌کننده صرفاً دلش معاشرت با سینمایی‌ها را می‌خواهد و با این هدف وارد تولید می‌شود؛ گپ‌وگفت و حضور در مهمانی‌های خاص.

واقعاً ارزشش را دارد؟!
لابد ارزشش را دارد دیگر! وقتی شخصی ماشین یک‌و‌نیم میلیاردی سوار می‌شود، احتمالاً چنین کارهایی برایش سخت نباشد. به هرحال برخی پول زیادی دارند و برایشان این هزینه‌ها مهم نیست.

نباید نظارتی بر ورود اشخاص ناشناس به این عرصه باشد؟
به هرحال می‌خواهد فیلم و سریال بسازد و نمی‌شود جلویش را گرفت. البته این مسأله و سؤال مهم که «پولت را از کجا آورده‌ای؟» در تمام دنیا برای تجارت‌های خاص مطرح می‌شود. این موضوع مرسوم است ولی راستش نمی‌توانند از سرمایه‌گذار یک پروژه بخواهند تمام ریز تعاملات مالی‌اش را مطرح کند.

به هرحال صنعت مهمی است!
البته به نظر من صنعت خیلی مهمی نیست. نهایتاً فقط سریال «شهرزاد» فروش کرده و مابقی، فروش خوبی نداشته‌اند. بعید می‌دانم حتی مجموعه‌های دیگری مثل «عاشقانه» هم فروش کرده باشند.
به هرحال من هم مانند هرکسی پارامترهایی در این زمینه دارم. باید ببینم که خانواده‌ام پیگیر فلان سریال هستند یا نه؟
اطرافیان کسی درباره‌اش حرف می‌زنند؟ یا به عنوان یک روزنامه‌نگار، از طرف مخاطبان نامه یا پیامی درباره‌اش به من ارسال می‌شود؟ به نظر من تمام مجموعه‌های نمایش خانگی، شکست تجاری سنگین متحمل شده‌اند.
گمان می‌کنم سریال عاشقانه هم فروش خوبی نداشت چون من واقعاً بازتاب جدی از آن ندیدم. البته سالیان پیش درباره مجموعه «قهوه تلخ» این اتفاق افتاد و فروش خوبی داشت.
چرا فیلمسازان حرفه‌ای وارد این بازی می‌شوند؟
بهره مالی این سریال‌ها بالاست و همین باعث اشتیاق کارگردانان برای حضور در آنها می‌شود. به یاد دارم که درآمد مالی تولید هرقسمت سریال تلویزیونی در سال91، حدود 12 میلیون تومان بود. امروز که این بهره چند برابر شده است. رقم‌های بالا در شبکه نمایش خانگی برای فیلمسازان وسوسه‌کننده است. با این دستمزدها می‌شود، خودرو خرید یا اقامت کانادا گرفت. باید کسی پیدا شود منبع این پول‌ها را بررسی کند که متأسفانه نیست.

و همین افراد در مقابل مشکلات جامعه پز عدالت‌طلبانه می‌دهند!
شاید کمی سنتی به نظر برسد ولی معتقدم منشأ برخی از بلایای طبیعی، منبع پول‌های جامعه است. پول‌های کثیف آن‌قدر همه را گرفتار کرده که فقط درحال توجیه آنها هستیم.
ببینید امروز صنعت سینمای ما سودآور است و مخاطب زیادی دارد. اما این نکته هم قابل بررسی است که دستمزدهایی که داده می‌شود خیلی بالاست. واقعاً نمی‌دانم که مثلاً فلان بازیگر چه تأثیری بر فروش فیلم دارد که چنان دستمزدی دریافت می‌کند. تنها چیزی که دراین روند به نظر می‌رسد، همان علاقه سرمایه‌گذاران به معاشرت با هنرپیشه‌هاست. شاید کمی خوشبینانه باشد ولی ممکن است برخی هم برای ایجاد وجه فرهنگی برای خودشان وارد این معرکه شده باشند!

راه حلی وجود دارد؟
اگر مدیریت سرمایه بشود و با توجه به این که امروز سالن‌های خوبی در تهران داریم، می‌شود خروجی خیلی سودمندتری داشته باشیم. فقط شهرزاد تا حدودی موفق بود که آن هم با وام‌های فلان بانک و پول‌های دیگر بود.
ما گمان می‌کردیم که پروژه‌ای خصوصی است و در روزنامه خودمان تبلیغات زیادی برایش کردیم و مدافعش بودیم اما به مرور متوجه شدیم که ظاهراً پول سریال شهرزاد از جاهای دیگری تأمین شده است.
جالب است که در شبکه نمایش خانگی مدام شکست می‌خورند و بازهم پول‌های جدیدی وارد می‌کنند و بازیگران مشهورتری استفاده می‌کنند. انگار این روند تا ابد ادامه دارد. این پازلی است که در حوزه‌های مختلف کشورمان است و شفافیت مالی وجود ندارد.

  • شبکه نمایش خانگی سرمایه‌هایش از کجا می‌آید؟


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

جستجو

تبلیغات