چهارشنبه, 02 اسفند,1396 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

مشکل لاتاری دقیقا چیست؟/ یادداشتی از میلاد دخانچی

مشکل لاتاری دقیقا چیست؟/ یادداشتی از میلاد دخانچی

ای‌کاش ضرغامی پول فیلم را می‌داد تا زحمت سینما روی دوش کسی نبود. 
🔻لاتری در عین صداقت بی‌صداقتی می‌کند. لوگوی لاتری الهام گرفته از نئون‌های کلوپ‌های روسپی‌گری در محله‌های بمبئی است. لاتری که قرار است شانس نوشین باشد، لوگو اش با دسته‌های تیز که چاقو وار به آسمان متمایل شده‌اند برای او مرگ را به ارمغان می‌آورند. لوگوی لاتری صادقانه است. لاتری یک فیلم هندی است یا نمونه داخلی آن، یک فیلم فارسی که البته با کلوزآپ‌های لنز تله‌اش بهتراست بگوییم یک تله‌فیلم هندی-فارسی است. ای‌کاش ضرغامی پول فیلم را می‌داد تا زحمت سینما روی دوش کسی نبود. 

🔻این تله‌فیلم هندی-فارسی اما به‌شدت خسته‌کننده و کند پیش می‌رود. فهم از درام هنوز در سازنده حلول نکرده و این خاصیت اشتباه گرفتن سینما با مستند تلویزیونی است. کارگردان اکشن را خوب می‌فهمد اما نه درام را. قصه خطی و خواب‌آور پیش می‌رود تا جایی که لحظه‌ی مرگ نوشین بی‌شکوه ترین و بی‌اضطراب ترین لحظه فیلم است. دینامیک عاشقانه دو شخصیت جوان باورپذیر نیست و تماشاگر از پایان عشق این دو غم و اندوهی را تجربه نمی‌کند. درباره موسیقی و ترانه فیلم هم بهتر است که نظر ندهیم: ترانه‌ای بی‌محتوا و بی‌ربط و بی‌جان و گویا کپی. 

🔻لوگو اما صادق است. فیلم هندی بودن را لوگو صادقانه بیان می‌کند. اسم لاتری را نفهمیدیم برای چه بود. قرعه بد؟ نمی‌دانیم. طرح لوگو اما با ارجاع به زندگی روسپیان صادق است. روسپی‌گری اما قصه لاتری هم هست. لاتری هم به مذاکره‌کنندگان برجامی باج می‌دهد و هم به حزب اللهی های خسته. فیلم هم به شرق باج می‌دهد هم به کیهان. هم به طبقه‌ی بالا هم به پایین. لاتری با همه می‌خوابد. فیلم ادعا می‌کند که قدرت داخل را ول کرده و خارج را چسبیده است؛ اما خود نیز در پایان به جنگ خارج می‌رود و درباره داخل سکوت می‌کند. 

🔻امیرعلی نماد غیرت نیست اگر هم هست غیرت او غیرت ملی نیست. او را از سوژه میلتش محروم کرده‌اند و او مثل طبقه‌ی پایین شاکی است و معترض و در خیابان. اگر کسی باید باغیرت می‌بود موسی بود و مرتضی. مرتضی که نماد مصلحت دولت است همه‌چیز می‌فهمد غیر از غیرت. لاتری رسماً نظام سیاسی را بی‌غیرت توصیف می‌کند. زن نماد وطن است. به وطن تجاوز شده است و مرتضی به فکر مصلحت است. اینوری‌ها و آنوری‌ها این را می‌فهمند؟ حزب الهی‌ها که باید خون گریه کنند و آنوریها را نمی‌دانم. موسی هم باغیرت نیست. او انگیزه ملی و یا ایدئولوژیک ندارد. او دلسوز شاگرد خود است و چنان از مرگ نوشین و آنچه اتفاق افتاده به خروش نیامده، چه بسا بارها تا مرز بی‌خیالی پیش می‌رود. موسی انقلابی و ایدلوژیک نیست. حاج کاظم نیست. موجی است. یک روزی خوب است یک روزی بد. یک روزی احساس گناه می‌کند، یک روز معلم فوتبال است؛ اما هرچه است او کیهان خوان قصه است و در آخر اوست که پرینس را خفه می‌کند. پس کیهانی‌ها نمی‌توانند لاتری را بزنند. 

🔻موسی اما آتش به اختیار قصه نیست. مرتضی از عملیات او باخبر است. کنش موسی در منطق استیت شکل می‌گیرد. چه‌بسا موسی با مرتضی هماهنگ است. مرتضی وقتی تلویزیون را روشن می‌کند به امیرعلی می‌گوید این را می‌خواستی؟ اگر مرتضی مانع بود و موسی طغیان گر، آن‌وقت می‌شد لاتری را ادامه آژانس دید؛ اما لاتری به مرتضی باج می‌دهد. لاتری مرتضی را «بده» نمی‌کند.  لاتری به دولت باج می‌دهد. صد رحمت به دهباشی. مصلحت دولت سهمش را می‌گیرد و در بزنگاه نقشی ایفا می‌کند و سامی را می‌کشد. 

🔻مرتضی مدافع حق کسی در طراز ملی نیست، او فقط از جان شهروندان سفارش شده حفاظت می‌کند. مرتضی انگیزه ملی و دینی ندارد. موسی هم ندارد. موسی نگران شاگرد خودش است و درآخر با ایفای نقش درزمین دشمن و البته مرتضی، خدا می‌داند کدام بحران را برای همه به ارمغان می‌آورد. لاتری در انتها مشکل را در بیرون حل می‌کند و درباره فقر و نا عدالتی و اینکه چرا نوشین مجبور به مهاجرت می‌شود حرفی نمی‌زند. 

🔻لاتری دفاع از غیرت نیست. لاتری «با همه بستن» را یاد می‌دهد، مثل بابای نوشین که عمل‌گرایی‌اش او را تا کجاها که پیش نمی‌برد. بازهم به برادر نوشین که جانانه عربده می‌کشد و نقش‌آفرینی حجازی‌فر که اگر عزتی و حجازی فر نبودند فیلم ارزش نوشتن هم نداشت. لاتری با حل مشکل در بیرون به ضد تز خود تبدیل می‌شود. با کشتن دلالان محبت و خانم‌بازهای خلیجی کثافت فقر ما همچنان سرجای خودش هست.  بابای نوشین برای بی‌غیرتی خود هیچ هزینه‌ای نمی‌دهد و نوشین هم غلط کرده روسپی شده. فیلم اما نه درباره پدر نوشین قضاوتی می‌کند نه درباره خود او. 

🔻لاتری بیشتر مثل نوشین و پدرش است و در مقایسه با قبلی درجا زدن نیست. قبلی هم همین بود: یک باج به همه. تعریف فاشیسم را از دیکشنری بخوانید نه از یک مدعی که در سه سال گذشته ۴کتاب بعید است خوانده باشد.لاتری با همه می‌خوابد: همه. غیرت؟ حالا که لاتری مثل نوشین است چه باید کرد. من لاتری را کشتم. مرتضی و موسی را برای کشتن من بسیج نکنید.

  • مشکل لاتاری دقیقا چیست؟/ یادداشتی از میلاد دخانچی


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

جستجو

تبلیغات