ﺳﻪشنبه, 28 آبان,1398 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

ادامه نقد«ماجرای نیمروز» و گفتگو درباره «سارا و آیدا» و «سد معبر» در برنامه هفت/ اختلاف نظرهای جذاب فراستی با افخمی و قطبی زاده درباره ماجرای نیمروز

ادامه نقد«ماجرای نیمروز» و گفتگو درباره «سارا و آیدا» و «سد معبر» در برنامه هفت/ اختلاف نظرهای جذاب فراستی با افخمی و قطبی زاده درباره ماجرای نیمروز

ادامه نقد فیلم «ماجرای نیمروز» در برنامه هفت


🔻افخمی: «ماجرای نیمروز» نوعی از داستان پردازی نوین است که شاید در 50 سال اخیر جدی گرفته شده و فکر می کنم از ترومن کاپوتی و ادبیات شروع می شود. یعنی رمان غیرتخیلی که هنوز در سینما معادل اسمی ندارد. فکر می کنم گفته های مسعود فراستی به طرز نگاه او بازمی گردد و نه آنچیزی که در فیلم است. هرچند ترومن کاپوتی این شیوه روایی را تنها برای سوژه های جنایی مناسب می دانست اما بعدها این شیوه کارایی بیشتری یافت. فیلم مهدویان به شیوه و تکنیک های دیگری ترکیب داستان پردازی غیر خطی را روایت می کند.


🔻فراستی: دوربین فاصله دار با وقایع و شخصیت ها را در کار قبل مهدویان هم دیدیم. این را تئوریزه نیز کرده است. این دوربین را پخته تر در «ماجرای نیمروز» کرده است. این دوربین به هیچ وجه دراماتیزه نمی کند. برای همین فیلم نیمه مستند می دهد و هیچ یک از شخصیت ها را از تیپ جلوتر نمی برد. و اگر شما جواد عزتی را از فیلم حذف کنید که بهترین بازیگر این فیلم است، بازی های فیلم چیزی ندارد.

وقتی شما یک سر تضاد را حذف کنید، کنش آن سوی تضاد بی معنی می شود. و هرچقدر هم تلاش کنند اما محق نیستند. دوربین زمانی که صحنه قتل را نشان می دهد، صدیقیان تیر می خورد اما دوربین روی او مکث نمی کند داخل اتاق می رود و روی دختر مکث می کند. یعنی دوربین بلکل از دست دررفته است. به همین صحنه سکانس مهم پایان فیلم به کل ابتر است. نه جغرافیا داریم نه درگیری. این نوع پرداخت، پرداخت به شدت ناتوانی در اجرای صحنه آخر است.

فیلم تماما آگاهانه یا ناتوان قادر نیست هیچ حسی را برانگیزد. غیر از آنکه یک لحظه از دست کارگردان درمی رود و مسعود در یک کلوزآپ گریه می کند. ما باید با فیلم حس کنیم فشاری که روی این تیم است. فشاری نمی بینیم جز در دیالوگ ها. یعنی آدم ها، تصاویر و قاب کاری با ما نمی کند و دیالوگ هاست که باید جای آنها را بگیرند.

🔻افخمی: تو فرمول معروف فورد را در ساخت فیلم های جنگی که همواره در یک جبهه می ماند و به سوی دیگر نزدیک نمی شود را بلکل فراموش کرده ای. در این فیلم «ماجرای نیمروز» نزدیک ماندن به تیم سپاه و دور ماندن از منافقین شیوه دقیق و درستی بود که انتخاب شد.

چه کسی گفته فیلمساز همواره باید جغرافیا را نشان دهد؟ مخصوصا درباره یک خانه تیمی که خود افراد هم نمی دانند دقیقا جغرافیای خانه ای که واردش می شوند چگونه است. اتفاقا برای خلق درام بهتر باید این جغرافیا را برای مخاطب مخفی نگه دارید. 

گاهی باید دوربین در جایی باشد که انگار در صحنه حس می شود و کاملا مستند گونه ست و مخاطب احساس خطر صحنه را برای دوربین و جایگاه آن نیز حس کند. درست مثل نمایی از فیلم «دیدبان» حاتمی کیا که ما دیدبان را در نیمرخ می بینیم نه از کلوزآپ روبرو و چون در این صورت فیلمبردار در معرض گلوله قرار می گرفت!

🔻قطبی زاده: «ماجرای نیمروز» به همان اندازه که تحت تاثیر سینمای آمریکاست، بنظرم تحت تاثیر سینمای گزارشگر اروپا نیز است. فیلم های آزادی خواهانه که پیامد فیلم های رئالیسی سینما بود. من با فراستی تاحدودی مخالفم.

درباره فیلم مهدویان نکته مهم این واقعه نگاری است. و این دقیقا درست است که در سکانس پایانی جغرافیای مجهولی برای ما ترسیم کند. خلق تیپ ها در این فیلم انقدر دقیق و زیباست که استیصال احمد مهران فر از نمای دور قابل حس است. بحثی که درباره پرهیز و اجتناب روز گذشته گفتم دقیقا همین است که وقتی شما همه چیز را کنار می گذاری، برای خلق چنین فیلمی پس چه چیز داری؟ بنظرم واقعه نگاری آن نکته است. وفاداری به الگوهای واقعی.

به هر حال برای من این فیلم بواسطه تلاش مبتکرانه مهدویان در کمرنگ کردن شخصیت ها و در عوض پرداختن به بعد پنهان درام، که محل اختلاف نظر ماست، دلچسب است. هنر مهدویان این است که یک واقعه غیردراماتیک را دراماتیک می کند. یک واقعه تاریخی را انتخاب می کند. شخصیت های کلیدی را برمی انگیزد و به ابعاد فرعی این شخصیت ها توجه می کند و سعی می کند تا یک کشمکش فردی در درون آنها خلق کند. هادی حجازی فر، مهرداد صدیقیان و... همگی این دوگانگی را در درون خود دارند.

🔻فراستی: فیلم هیچ کار تصویری نمی کند. اینها همگی دیالوگ است. این کشمکش آدمها بین عشق مسئولیت، اتهام و... موفق نمی شود بیشتر از دیالوگ پیش برود.

التهاب و تنش موجود در فضای اثر نیست. در دیالوگ ها است. و تنش موجود در فضای کلی جامعه آن زمان دیده نمی شود. 

🔻قطبی زاده: درباره حرکت دوربین ها، اولا فیلم فیلم بی قراری است و دوربین به خدمت این مسئله آمده است. در ثانی در فرم و دکوپاژ نیز فیلم اصلا ایستا و ثابت نیست و این التهاب را می بینیم. نوع نزدیک شدن دوربین به آدم ها و موقعیت ها این را نشان می دهد.

به طور کلی فیلم یک فیلم گزارشگر گونه است که موقعیت های دراماتیکی خلق کرده است. درامی است که شبیه به تریلر است.

نقد فیلم سینمایی «سارا و آیدا» در برنامه هفت:

🔻قطبی زاده: درباره فیلم مازیار میری، برای من عجیب بود که فیلم، فیلم فیلمنامه است. نه به معنی ارزش گذاشتن بر متن. بلکه به این معنا که ایده های بصری خاصی ندارد و شما صرفا قصه را دنبال می کنید.

بنظرم فیلمنامه هم اشکالات جدی بدان وارد است. بازی های اغلب ضعیفی از بازیگرانی که انتظارات زیادی از آنها داریم، در فیلم وجود دارد.

فیلم بیشتر الگوهای تلویزیونی بر آن حاکم است. شاید کارهای تلویزیونی کارگردان بر او چنین تاثیراتی گذاشته است. بیشتر به یک قسمت از سریال تلویزیونی شبیه است. آن هم یک قسمت ضعیف از یک سریال ضعیف! بنظرم برای منفی نگاری کمتر، از این فیلم بگذریم.

امیدوارم این ایرادات سبب نشد تا معرف کارنامه میری باشد چون کارهای بهتری از این کارگردان در ذهن ما است.

🔻فراستی: بنظرم شخصیت پردازی و خلق فضا در این فیلم وجود ندارد. یک قصه که به طور کامل به فیلمنامه تبدیل نشده است و ول است. بنظرم این 3-4 فیلم عقب تر از کار قبلی اوست. فیلم هدر شده و بده و تلویزیونی.


 نقد فیلم سینمایی «سد معبر» در برنامه هفت

🔻قطبی زاده: برخی فیلم ها مثل «بدون تاریخ، بدون امضا» فیلمی هستند که به لحاظ ساختمان بصری، ریتم، بازی ها، فیلمنامه پرکشش فیلم موفقی اند. فیلم های استانداری هستند که چند پله از یک فیلم ایده آل کمتر اند. اما درباره «سد معبر» با کمال تعجب اشکال در فیلمنامه است.

برخلاف تصور بازی ها اتفاقا خیلی خوب است و کارگردانی استاندارد است. اما در فیلمنامه واقعا احساس می کنم فیلم به گونه ای با طرح موضوع جدی، در بستر تقدیرگرا به سمتی می رود که من نمی توانم فیلم را جدی بگیرم و این مرا خیلی ناراحت می کنم. مسائلی مثل استخاره و... .

بنظرم این فیلم ها با تمام ویژگی های خوبی که دارد امیدوارم به کارنامه این هنرمندان تبدیل نشود. چون من فیلم سعید روستایی را خیلی دوست داشتم و این فیلمنامه از او برای من عجیب بود. برخی شخصیت ها مثل نادر فلاح بالانس نیستند.


  • ادامه نقد«ماجرای نیمروز» و گفتگو درباره «سارا و آیدا» و «سد معبر» در برنامه هفت/ اختلاف نظرهای جذاب فراستی با افخمی و قطبی زاده درباره ماجرای نیمروز


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

آرشیو

جستجو

تبلیغات