یکشنبه, 30 تیر,1398 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

جیرانی:من حس و حال آقای رحمانيان را که در تياتر از نگاه‌های سياسی به خودشان آسيب ديده‌اند می‌فهمم

جیرانی:من حس و حال آقای رحمانيان را که در تياتر از نگاه‌های سياسی به خودشان آسيب ديده‌اند می‌فهمم

جوابیه فریدون جیرانی به مصاحبه محمد رحمانیان با سایت هنروتجربه
محمد رحمانیان کارگردان فیلم سینمایی «سینمانیمکت»  در بخشی از مصاحبه با سایت هنروتجربه اشاره‌ای به حضور فریدون جیرانی در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر كرده است .رحمانيان  عنوان كرده  جیرانی در این جلسه بازبيني فيلم کدهایی در خصوص معنای صحنه‌هايي از فیلم به سایر اعضا هيات انتخاب داده است تا مانع از انتخاب فیلم «سینمانیمکت» شود. در این خصوص فریدون جیرانی یادداشتی برای انتشار در سایت هنروتجربه ارسال کرده است .او  در این یادداشت با عنوان «برای ثبت در تاریخ»  توضیح داده است که در جلسه هیات انتخاب فقط درباره حضور فیلم‌ها در بخش‌های مختلف صحبت شده و هیچ نظری درباره کیفیت یا وجه سیاسی آن‌ها داده نشده است.

جیرانی تاکید می‌کند: «من حس و حال آقای رحمانيان را که در تياتر از نگاه‌های سياسی به خودشان آسيب ديده‌اند می‌فهمم. و باز می‌فهمم که ايشان در جامعه سياست زده٬ غيرطبيعی و پر از سوءتفاهم امروز دچار چنين توهمی بشوند. فقط تاسفی برای من می‌ماند که نمی‌خواهم قضاوت‌هايم درباره افراد شخصی شود. اين نوشته را فقط برای ثبت در تاريخ نوشتم.»

متن کامل یادداشت فریدون جیرانی را در زیر می‌توانید بخوانید:

برای ثبت در تاریخ
در مصاحبه‌ای که سايت هنرو تجربه با آقای رحمانيان داشته است  ايشان در رابطه با کميته انتخاب سال پيش جشنواره  فيلم فجر و نقش من در تخريب فيلم‌شان مطالبی گفته‌اند که دروغ است. آن راوی که اين روايت‌ها را برای ايشان کرده (اگر راوی وجود داشته باشد) آدم بی‌ربطی بوده که مطالب دروغی را به ايشان انتقال داده است. من از آن جايی که گاهی بر اساس تحقيق‌هايم درباره تاريخ سينما تحليل می‌نويسم وسعی می‌کنم به استناد نظرات درست تحليلم را کامل کنم، برای ثبت در تاريخ، پروسه ديدنِ فيلم آقای رحمانيان را در کميته انتخاب می‌گويم.

فيلم آقای رحمانيان روز دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴ برای کميته انتخاب نمايش داده شد. تا آن‌جايی که حافظه ياری می‌کند، همه بودند. آقايان دکتر کرمی و دکتر قهرمانی که عضو شورای پروانه نمايش بودند انگار فيلم را قبلاً ديده بودند. درسکوت کامل فيلم تا آخر ديده شد. روال اين‌گونه بود كه بعد از ديدن هر فيلمی حرفی زده نمی‌شد و همه در دفتری که داشتند نظرات‌شان را می‌نوشتند که درباره اين فيلم هم اين روش اعمال شد. من در دفترم درباره فيلم نوشتم: «فيلم مرا ياد فارنهايت ۴۵۱ انداخت، فيلمی درباره سينما و عشق به سينما در جامعه‌ای که حرف‌های داخل سينما را دوست ندارد و از تاثير سينما نگران است. فيلمی با لحظات خوب در فضايی تازه. فيلمی که گرچه داستانی ندارد که در طول حرکت کند و براساس ايده‌ای قابل تامل در عرض پيش مي رود، اصلاً کسالت‌بار نيست. من از فيلم خوشم آمد و پيشنهادم حضور در بخش نگاه نوست.»

اين جملاتی است که من در دفترم درباره فيلم نوشتم. جلسه دوشنبه ۲۳ آذر بدون حرفی تمام شد. مدتی بعد در اولين جلسه‌ای که قرار شد در دفتر دبير نظرات اوليه گرفته شود، گرفتن نظر به اين صورت بود که دبير جلسه اسم فيلم‌ها را می‌خواند و اعضا درباره سودای سیمرغ و نگاه نو يک کلمه می‌گفتند: باشد، نباشد و يا فعلاً کنار بماند. فيلم‌های فيلمسازان اول ابتدا بايد به بخش نگاه نو می‌رفت و بعد درباره حضور آن فيلم در بخش سودای سيمرغ تصميم گرفته می‌شد. در آن جلسه نگارنده از بودن فيلم در بخش نگاه نو دفاع کرد. آقای اميد  و ديگر دوستان که در جلسه بودند، يادشان هست. اما نظر کلی جمع به دليل ساختار فيلم، حضور در بخش هنروتجربه بود. در آن جلسه هيچ‌کس عليه فيلم حرف نزد. هيچ‌کس تحليلی نداد. خيلی کوتاه و کلی صحبت شد و نتيجه نوشته شد.

بعداً آقای حسن ايوبی -تدوين‌گر فيلم – که با من دوستی داشت  زنگ زد و گفت که نسخه کوتاه شده‌ای از فيلم هست و اگر می‌شود آن نسخه را دوباره ببينيم که چون درباره فيلم نظر داده شده بود امکان ديدن فيلم نبود. نسخه‌ای که ما ديده بوديم نسخه تدوين کارگردان بود که با نسخه‌ای که به شورای پروانه نمايش رفته تفاوت داشت و طولانی‌تر بود. برای ثبت در تاريخ می‌نويسم، اعضای کميته انتخاب سال پيش درباره سياسی بودن فيلم نظری ابراز نکردند که روی نظرات ديگران تاثير بگذارد. من حس و حال آقای رحمانيان را که در تئاتر از نگاه‌های سياسی به خودشان آسيب ديده‌اند می‌فهمم. و باز می‌فهمم که ايشان در جامعه سياست زده٬ غيرطبيعی و پر از سوءتفاهم امروز دچار چنين توهمی بشوند. ايشان در تئاتر جايگاه مشخص و خوبی دارند و در آن جايگاه قابل احترامند. فقط تاسفی برای من می‌ماند که نمی‌خواهم قضاوت‌هايم درباره افراد شخصی شود و نگاهم به آدم‌ها تغيیر کند. اين نوشته را فقط برای ثبت در تاريخ نوشتم.»

رحمانیان: جیرانی در جلسات بازبینی کد می‌داده، از یک فیلم‍‌ساز بعید است وارد این امور شود
جوابیه فریدون جیرانی به بخشی از مصاحبه محمد رحمانیان مربوط می‌شود که این کارگردان سینما و تئاتر گفته بود: «شنیدم آقای فریدون جیرانی در جلسات بازبینی کد می‌داده که این‌جای فیلم منظورش فلان است و آن‌جا منظورش بهمان. از یک فیلم‎ساز بعید است که وارد اين امور بشود. چندماه قبل از فرستادن فیلم به جشنواره متن «روز واقعه» را نمایش‌نامه‌خوانی کردم و آن‌جا یک جمله گفتم که باعث دردسرهای بزرگی شد. آن جمله این بود که برای اولین‌بار است که این فیلم‌نامه به صورت کامل خوانده می‌شود. آقای شجاع نوری و شهرام اسدی و همه آن دارودسته‌ای که فیلم بد «روز واقعه» را ساختند، موضع گرفتند و در نشریات‌شان گفتند رحمانیان به ما توهین کرده‎است. در حالی‌که توهین نکرده بودم ، فقط گفته بودم این فیلم‌نامه کامل خوانده نشده‎است. بخش‌های مربوط به شهربانو از فیلم حذف شده بود.  زمانی که فیلم‌ها را بررسی می‌کردند با انتقام‌جویی روبه‌رو شدم و فیلم‌هایی مثل «آب‌نبات چوبی» و «رسوایی» انتخاب شدند و این فیلم به راحتی کنار زده شد.»


  • جیرانی:من حس و حال آقای رحمانيان را که در تياتر از نگاه‌های سياسی به خودشان آسيب ديده‌اند می‌فهمم


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

جستجو

تبلیغات