جمعه, 11 فروردین,1396 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

گزارش کامل آخرین هفت  بهار: جا زدن فریدون جیرانی و حرف های علی معلم و افخمی بر علیه کن/ حمله فراستی به فیلم کمال تبریزی + نقدهای بازاری سیروس الوند به هفت

گزارش کامل آخرین هفت بهار: جا زدن فریدون جیرانی و حرف های علی معلم و افخمی بر علیه کن/ حمله فراستی به فیلم کمال تبریزی + نقدهای بازاری سیروس الوند به هفت

برنامه سینمایی هفت که به گفته افخمی به دلیل شروع ماه مبارک رمضان و مسابقات فوتبال بیش از یک ماهی تعطیل خواهد بود در حالی جمعه شب روی آنتن زنده شبکه سه رفت که در بخش اول آن علی معلم با حضور در برنامه به ابعاد موفقیت سینمای ایران در جشنواره کن پرداخت.

بهروز افخمی در ابتدای برنامه هفت ضمن تبریک از موفقیت شهاب حسینی و اصغر فرهادی برای کسب دو جایزه جشنواره فیلم کن گفت: با وجود آنکه هیئت داوران ظرافت های زبان فارسی در لحن و گفتار را نمی فهمند، اما بازی آنقدر خوب بوده که توجه آنها را جلب کرده است. فیلم های فرهادی نقطه قوتش غیر از پرداخت و کارگردانی خوب فیلم هایش، به گیرایی و کشش فیلمنامه هایش هم بستگی دارد. جشنواره کن از بسیاری از ملاحظه های معمولش گذشت کرده تا این جوایز را به #فروشنده دهد. کن به فیلم هایی که خلاف قواعد اخلاقی و دینی هستند امتیاز می دهد، مخصوصا فیلم هایی با تمایلات دگرباشی و انحرافات جنسی. یعنی به دو فیلم مساوی به لحاظ فنی و فرمی به فیلم با چنین محتوایی امتیازمی دهد. نکته دیگر جشنواره کن این است که فرانسوی ها کمی ژست هنری دارند و بر این عقیده اند که آنها هستند که نخبگان و کارگردانان جوان هنری را کشف می کنند. حتی فیلمسازان متفاوت آمریکایی را نیز اول آنها کشف کرده اند. واقعیت نیز تاحدودی این چنین هست، از جمله کشف هیچکاک یا کوئنتین تارانتینو و...

علی معلم در ادامه به دفاع از فروشنده برآمد و از مخالفان خواست اول فیلم جدید فرهادی را ببینند و بعد در مورد آن اظهار نظر کنند. او درباره جشنواره کن و حضور فروشنده گفت: کن در سال های اخیر به لحاظ انتخاب فیلم بسیار درست عمل کرده است و نشان داده تمام فیلم های خوب را جمع آوری و کشف کرده است. درباره فرهادی البته آمریکایی ها پیش دستی کرده بودند. شاید به لحاظ شیوه و ساختار داستانی فیلم های فرهادی است که تنه می زند به سبک و سیاق سینمای آمریکا. کیارستمی را نیز یک سال در کن تحویل نگرفته اند. فیلم «کپی برابر اصل» او فیلم روشنفکرانه و اروپایی ای بود و بسیار خوب درآمده بود. دقیقا به همین دلیل هم فرانسوی ها آن را تحویل نگرفتند، چون احساس کردم پا جای پای آنها می گذارد. درباره «گذشته» اصغر فرهادی نیز به نظرم چنین اتفاقی رخ داد. در اهدای جایزه به فروشنده مسئله رابطه ایران و اتحادیه اروپا و سیاست مهم بود. وجود یک داور ایرانی در میان هیئت داوران، خانم کتایون شهابی نیز مهم بود. فیلم اصغر فرهادی را دوبار دیدم. به نظرم واقعا فیلم خوبی است. من این فیلم را به اندازه «درباره الی» دوست دارم که بهترین فیلمش بود. فیلم علیرغم خلاهایی در داستان گویی، بسیار خوب چیده شده و مونتاژ و طراحی صحنه و بازیگری بسیار خوبی دارد. در نهایت فیلمی است که فیلمنامه بسیار مهندسی شده ای دارد. در زمان اکران فروشنده نفس کسی در سالن بیرون نیامد. 10-12 نفری هم که بیرون رفتند احتمالا کار داشتند. یعنی فیلم همه را جذب کرده بود. همگی سکوت کرده بودند. در هر دو نمایش چنین اتفاقی رخ داد. افراد مهم از جمله منتقد ورایتی از فیلم بسیار خوششان آمده بود.

اما در بخش دوم برنامه نوبت به مناظره عجیب و غریب و بی هدف وحید جلیلی و طهماسب صلح جو در مورد سینمای اجتماعی و موضوعات پراکنده دیگر رسید. ابتدا بهروز افخمی درباره غیبت فریدون جیرانی گفت که فریدون بع من گفت ه نمی آیم و آنروز احساسی برای مناظره قول دادم. در برنامه ات بگو جیرانی جا زده است!

وحید جلیلی هم در ابتدای مناظره گفت: در دورانی که فریدون جیرانی، صدها ساعت آنتن زنده را در اختیار داشته و به دفاع از جشنواره ها می پرداخت، ضرغامی ما را در سازمان صداوسیما ممنوع‌الورود کرده بود.


پس از اتمام مناظره نوبت به مسعود فراستی رسید تا بار دیگر برای نقد فیلم های در حال اکران روی آنتن زنده حاضر شود.

او که در کنار خود ناصر هاشم زاده منتقد و فیلمنامه نویس را می دید از همان ابتدا در نقد فیلم «دونده زمین»، ساخته ی کمال تبریزی که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران شده است، تعابیر عجیبی را به کار برد. 

او در مورد این فیلم گفت: «این فیلم افتخارش این است که پس از 6 سال توقیف، اکران شد. من در عمرم تاکنون یک فیلم را تکی ندیدم. اما چند شب پیش این فیلم را تکی به همراه صندلی های خالی دیدم. دونده زمین از یک فیلم غیر حرفه ای دانش آموزی پائین تر است. انگار ما از «امکان مینا» دیگر کمال تبریزی را یک فیلمساز کارنابلدی می بینیم که در ارتباط با مخاطبش ناتوان شده است و در «دونده زمین» به اوج افول رسیده است. تمام زاویای فیلم معلوم نیست چیست! واقعا نمی فهمم این فیلم از نظر سینمایی چیست؟ یک فیلم به شدت عقب افتاده، به شدت غیرسینمایی و غیر حرفه ای است که جاش متاسفانه در باکس «هنر و تجربه» است که هر فیلم توقیفی بدرد نخوری را می ریزیند در آن. اکران این فیلم ها حتی به اعتبار «هنر و تجربه» هم ضربه می زند. کارگردان و تهیه کننده محترم در جایی گفته اند این فیلم نقدی بر 8 ساله دولت قبل است. فیلم ابدا علیه دولت قبل نیست. فیلم علیه مردم است. فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آیت الله جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی غیرتی است. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متاسفانه فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی در آن است.»
هاشم زاده در واکنش به سخن فراستی گفت: «به نظر من فیلم آنقدر سطحی است و بیننده زیادی ندارد که نباید زیاد بزرگش کرد. اسمش را من می گذارم سیاست زدگی. نهایتا برای یک جمع کوچک و گعده خودمانی ست. فیلم های بزرگتری داریم که مصداق بهتری برای آن دیاثت است اما بدان توجهی نمی شود و به آن ها باید بپردازیم.»


انتقاد سیروس الوند از نقد هفت بر فیلم های پرفروش
در ادامه سیروس الوند در گفتگو با برنامه هفت گفت:
عده ای از برنامه هفت خوششان می آید و آن را دنبال می کنند. اما عده ای نیز حالشان بد می شود اما کنجکاوند نسبت به این برنامه پس می بینند. من از کسانی هستم که همواره از ابتدا از سری جدید هفت استقبال کردم و دنبال می کردم و حتی ضبط می کردم تا بعدا ببینم. اما مدتی است که حالم از این برنامه بد است، اما همچنان می بینیم چون کنجکاوم. بخاطر موضع گیری ها و برخوردهایی که با برخی فیلم ها می شود این اتفاق پیش می آید. وقتی یک نفر به ناگاه می گوید این فیلم مزخرف است، این توهین به مردمی است که از آن فیلم استقبال کردند.برنامه هفت همواره فروش را ارزش می دانست و ما را به فروش بیشتر و پر شدن سالن سینما تشویق می کرد، اما امروز مواضعی دیگر می گیرد. این تناقض است، باید حل شود.به نظر من به هیج وجه نباید به هر فیلم پرفروشی نقد شود. چون در مقابل مردم قرار می گیریم.

الوند با اشاره به موفقیت فیلم فروشنده در کن گفت: چطور می شود وقتی جوان ما از موفقیت فیلم فرهادی خوشحال می شود، بعد مسئول دولتی ما جوری برخورد می کند که گویی این اصلا ارزش ندارد. چرا ارزش ندارد؟ حتما باید فیلمی با سبک و سیاق شما برود تا ارزش داشته باشد؟!

وی افزود: این برای مردم رو است. آنها نیز دارند خود را گول میزنند. وجود داور ایرانی در کن و صرف حضور فیلم ایرانی در یک جشنواره ارزش است. ما نیاز داریم تا در سینمای دنیا خاموش نباشیم. چگونه بودن رفته رفته جا می افتد. ما در این 30 سال تداوم نداشتیم.

 

 

مسابقه پیامکی برنامه به شرح زیر بود:
آیا از عملکرد دوره جدید برنامه هفت رضایت دارید؟
1. بله
2. خیر

که مشخص شد 67% بینندگان از این برنامه رضایت دارند و  33% به گزینه دوم رای داده اند.


  • گزارش کامل آخرین هفت  بهار: جا زدن فریدون جیرانی و حرف های علی معلم و افخمی بر علیه کن/ حمله فراستی به فیلم کمال تبریزی + نقدهای بازاری سیروس الوند به هفت


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

جستجو

تبلیغات