شنبه, 31 تیر,1396 | |

اتاق خبر

آرشیو اخبار

یادداشت های نویسنده فرهنگ نویس بر فیلم های روز سوم کاخ جشنواه/«ابد و یک روز»،«ایستاده در غبار»،«هفت ماهگی»

یادداشت های نویسنده فرهنگ نویس بر فیلم های روز سوم کاخ جشنواه/«ابد و یک روز»،«ایستاده در غبار»،«هفت ماهگی»

ابد و يک روز/سعید روستایی

يه گروه خوب يه فيلم خوب. نقصاى بعضى از ديالوگا و شلوغى بيش از حد برخى سکانسها هم به خوب بودن اکثر اوقات فضاى فيلم و جاى خوب دوربين تو پلانهاى مهم تر. قطعا بزرگتر از يک فيلم اول بود با ىه پريناز ايزدیار خوب و يه پسر نوجوون عالى. سعید روستايى میون اين همه آت و اشغال رگه هایى از يه خانواده رو عیان کرد چیزى که ارزش موندن و ساختن حتى با این شرايط رو داره.

قبل جشنواره با دوستم راجع بازى پيمان معادى تو چنىن نقشى ابراز نگرانى کرده بودم؛ به اون بدى که فکر کردم نبود شايد هم بدترين بازى هاى فيلم که به شدت تکرارى هستند (نويد محمدزاده و رىما رامين فر ) بدى اونو پوشوندن. ديالوگ ها در بعضى موارد تند ادا ميشن و فضاى خانواده در نيمه اول به نظرم تا حدودى نگاه اگزوتيک به اين قشر ايجاد مى کنه، البته همچنان که گفتم فیلم به عنوان فيلم اول میتونه از زير اين ضعفها قسر در بره به شرط اينکه کارگردانش قسر در نره و فکرى براى تمام اینگونه ضعفها در ادامه فيلمسازیش بکنه.


ايستاده در غبار/محمد حسین مهدویان

خاطراتى از احمد متوسليان که هوشمندانه و به روز انتخاب شده و خيلى با وسواس و حرفه اى ساخته شده لکن سینما قصه میخواد؛ اين لحن در جاى خود و حتى در اينجا مخاطب خاص خودش رو داره ولی سينما جنس ديگه از مخاطب رو مى طلبه. هر چى از قصه مى گذره مخاطب از خودش مى پرسه پس کى فيلم شروع مى شه. گويا مدام در مقدمه اى بمانيد و چيزى شروع نشه. از اون طرف تا مى آد تماشاچى به لحن مستند فيلم خو کنه و احتمالا منتظر جسارت رو کردن خاطرات نگفته از سوى فيلمساز مى شه همه چى محتاط و شبيه مستندهاى سفارشى ميشه؛ ماجراى عزيمت به لبنان چقدر سردستى و بى تحليل بيان مى شه اصلا ديگر کارگردان جسور ابتداى فيلم وجودى ندارد. بازى ها هم چنگى به دل نميزنه تو ذهنتون خاطرات روى تصاوير رو حذف کنید، بازى ها واقعا چقر سمپاتيکند؟ ما توى برج میلاد کيفيت خوبى از صدا رو درک نکرديم و شايد اين در نظراتمون اثرى داشته اما در هر صورت فيلم از مخاطب اصلى سينما عمدا فاصله ميگیره و اين در مدیوم سينما درست نيست. البته بعد از چند وقت طراحى صحنه و اکشن هايى از جنس دفاع مقدس خودمان را ديديم؛ چيزى که ظاهرا برايش زحمت زيادى کشىده شده.


هفت ماهگى/هاتف علمیردانی

 چرا بايد اين همه قصه از طبقات مختلف اجتماعى که خانواده براشون یک ارزشه و دارن براى حفظش از جون مايه ميزارن تو سينما راه نداشته باشه و يه مشت عیاش خائن اين همه با زرق و برق رو پرده باشن؟ چرا آدم خوبه فيلم لت و پار ميشه؟ ته قصه افتضاح و بى ربطه. بازى دختراى فيلم رسما بازيگرى نيست جلف بازيه.

محمد حسین مقدسیان/فرهنگ نویس


جهت آشنایی بیشتر با این فیلم ها به لینک های زیر مراجعه نمائید.

ایستاده در غبار

ابد و یک روز

هفت ماهگی

 


  • یادداشت های نویسنده فرهنگ نویس بر فیلم های روز سوم کاخ جشنواه/«ابد و یک روز»،«ایستاده در غبار»،«هفت ماهگی»


ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

جستجو

تبلیغات